fredag 27 november 2009

Otursdag!!

Jag som längtat efter denna dag men självklart förstörs den!!
Jag började göra ritningarna för pepparkakshuset och det gick hyftas bra. Sen åkte jag ner och handlade allt möjligt, glömde givetvis krossade tomater till köttfärsåsen.. Aja, det var bara att fara ner till affären igen.
Sen började jag baka och pepparkakorna blev så tjocka och mjuka, stelnade aldrig. Försökte kavla ut ännu mer men det gick verkligen inte! Denna deg växte så otroligt i ugnen.. Så dom fick slängas efter en stund svalnande, då dom fortfarande var mjuka. Lyckades tillslut med någon vägg att få stel, så hoppet växte åter igen.. Fick givetvis åka ner till affären och köpa mer. Köpte 4 pkt pepparkakssmet, ifall det inte skulle räcka eller fler misslyckande. Men så klart sket sig de andra delarna och mitt hopp sjönk ordentligen. Stackars Anders som fått stå ut med mig idag, varit på så dåligt humör.. (är det någon som behöver pepparkakssmet? massa över, säg till om du vill ha.. Degen var jätte god!!)
Men sen nu till kvällen så fick jag en idé om att köpa färdiga delar till pepparkakshus, eftersom vi ändå skulle slänga massa kartonger efter dagens storstäd i mysrummet och förrådet. Satte igång och baka så fort jag kom hem och det gick bra ändatills jag råkade knäcka en vägg då jag skulle "limma" ihop två väggar.. Klantskalle är jag! Men jag försökte få ihop det trots allt som hänt denna dag så tappar jag hela huset!!!
Jag blev helt tokig..
Senare började vi att göra varmamackor som blev bra, ända tills.. jag skulle lyfta in dom i ugnen, då en platta var varm sedan allt bak i köket och den hade värmt upp en del av plåten, så jag fick en chock och tappade plåten och all riven ost flög iväg åt alla håll och jag står där, trött, dåligt humör och allmänt depp. Vi räddade dom trots allt och satte oss och åt, båda var trötta efter dagens slit. Belönade oss med pepparkakshusets tak-dekoration.. Gott!!

Tack Anders för du finns hos mig, du har varit riktigt duktig idag och du är allt min lilla grek.. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar