onsdag 30 mars 2011

Från Anatomi till virus, bakterier..

Idag började vi snacka om något helt annat, Virus och bakterier.. Det var den bästa läraren vi någonsin haft. När han skulle förklara att viruset vi hostar ut inte kan flyga utan svävar i luften och i ett jämt tempo så åker det sakta ner mot marken. Så började han viffta på armarna som om han var viruset, sprang sedan upp på bordet och hoppade. För att förklara VÄLDIGT TYDLIGT hur vi då kan bli indirekt smittade (via luften i detta fall). Och att viruset sedan kan fastna på någon dammtuss som svävar vidare i luften och du får dammtussen på dig och blir smittad. På så får viruset "vingar" och kan ta sig fram i luften.. Ja, och detta var en av miljoner saker vi gick igenom idag.
Igår fick jag förresten två böcker, så nu har jag alla tre böcker för denna kurs. Den boken jag bla. fick hem igår var människans fysiologi och det kändes verkligen att nu är vi på gång! Tycker denna kursen ska bli hur rolig som hellst, men tuff. Så det är tur att jag har possitiv inställning till kursen.
Nu ska jag plugga fram tills Sveriges mästerkock börjar.. =)

3 kommentarer:

  1. Vad duktig du är! Kämpa på=) Är det bara en kurs ni har kvar den här terminen eller är det två? Nu har vi precis avslutat vår TRÅK-kurs så nu är det bara C-uppsatsen kvar. Ser verkligen fram emot det!!! Ska bli jätteroligt, massa eget arbete, fast tillsammans med Elin då såklart (min klasskompis som jag skriver uppsatsen ihop med). Och sedan är det sommar! Wihoooooooooo! KRAM!

    SvaraRadera
  2. Efter denna kursen har vi en som är "del 2" som är en fortsättning.. Så vi slutar inte förrens den 5 eller 6 juni!
    Men vad härligt att bara ha C-uppsatsen kvar.. Så avis, men snart kommer vi dit med! =)
    Oh ja, blir nog bääääästa sommaren ever - på storkeavdelningen..=D

    SvaraRadera
  3. Ja, fatta att du ska jobba på sjukhus!!! Helt galet. Det är verkligen SÅ-SÅ-SÅ himla bra: massa bra erfarenhet! Det kommer underlätta BIG TIME sen när du tar examen och ska söka jobb. Nej, det kommer verkligen gå bra för dig Erica, jag känner det på mig =) Tänk att denna sommaren är den första sommaren för både dig och mig då vi kommer jobba (ungefär) med det vi håller på att utbilda oss till! SPÄNNANDE! Kram <3

    SvaraRadera