fredag 24 december 2010

dag 09 - Min tro

Tro?! Det jag tänker först på att religon. Om man tror på gud eller ej? Är jag kristen eller inte?
Men jag vet faktiskt inte om jag är kristen. För jag tror nog inte att det finns en gud som bibeln beskriver gud som, men kanske en övre makt?! En makt som styr oss människor. Jag brukar tänka på att vi människor är små leksaker (som våra dockor och dockskåp), då dessa "jättar" styr oss över våra beslut här i livet. Och det finns inget som motsäger att det inte skulle vara så eftersom "jättarna" kan styra våra tankar, så kan dom styra att vi inte kan bevisa att en övre makt finns. Men när jag sitter här och skriver så känns det halvlustigt att någon övre makt kan styra oss. Men vem vet? Kanske, kanske inte?!

Sen något jag tror på är KÄRLEK för livet. Jag tror verkligen att om man verkligen är kär så kan man leva livet ut och fortfarande vara lika kära i varandra som man var när man precis hade träffats. Ofta så brister det i förhållande då man inte håller med varandra eller att man är för olika, men se på mig och Anders vad har vi gemensamt? Jag älskar att dansa, han älskar fiske, båda ser olika i många frågor. Men det gäller att lyssna, lyssna på varandra och låta henne eller honom ha rätt. Låta den andre få göra sin aktivitet. Men även att jag visar intresse för Anders intressen. Och det kan faktiskt vara kul att vi är så olika för då får vi mycket att prata om, mycket diskutioner och vi måste ju lära oss en hel del! Jag kan heller inte påstå att vi har varit felfria för man måste få visa sina känslor, både positiva och negativa. Man måste få bli arg, man måste få skratta och det är nog det som håller förhållandet i balans. För om man stänger inne känslorna så bubblar ju det inom sig och tillslut spricker det! Så visst finns kärlek för livet?! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar