måndag 12 april 2010

SKABB

Tanken var att jag skulle få gå en lååång promenad i min tackt utan att stressa. Men så ser jag Findus åter igen klia sig i örat och väldigt pipig och gnällig. Så jag undersökte örat och såg som jag ett tag sett att det var skit i örat. Och när jag tidigare sett henne klia i det smutsiga örat så har jag velat göra något, men idag tog jag tag i det. Ringde djurpraktiken och nämnde om Findus kliande. Och då svarade hon direkt att det kunde vara SKABB. Vi hade tur som fick komma ner till dom vid 15.50 och vid detta läget var klockan 14.45. Så jag fick brottom ner till Anders jobb (30 min promenad), där jag hämtade bilen och åkte hem och hämtade Findus och kom i tid.
Stackarn tyckte det var jobbigt och dom konstaterade att det kröp i hennes öra. Så ÄKLIGT, usch. Och det mörka "smutsen" var inget annat än Skabb-bajs!!
Usch, usch, usch!!!!!

Men nu är Findus medicinerad och rengord i öronen. Det kan dock ta 2 veckor tills hon slutar klia sig, men sen ska det gå över och om det inte gör det får hon medicineras igen.
Om ni kan tänka er så skämdes jag och kände mig som en dålig matte som smutsat ner henne, Men dom sa att det är vanligt bland katter och att alla får det. Men sen kan det vara olika bland katter hur ofta dom får skabb och vissa får det bara en gång..
Och ni som undrar så kan det INTE smitta oss människor. När skabben kommer ut från örat så dör dom. Så mitt hem är inte fullt med skabb, TACK OCH LOV!!

Fått hem mina klänningar som jag ska ha speciellt när mamma och jag far!! =)
Bilder kommer efter jag lämnat bilen hos Anders och tagit mig en promenad som jag önskat!

(tror inte ni vill se någon passande bild till detta ämne, och en bild på Findus känns helt fel!=P)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar