torsdag 14 januari 2010

Vem/vilka ska få styra?!

Jag kan verkligen inte förstå varför inte äldre människor kan vara glada för den hjälpen dom får istället för att klaga? Ja, nu handlar det inte om att vissa vårdtagare klagar på saker vi kan göra något åt, utan saker vi inte kan rå för och det är ett evigt tjat om tiden. Fem minuter hit och dit, men det är så att vi som jobbar inom hemtjänsten kan inte rå för om vi är en kvart tidiga eller sena, vi vet inte vad som kommer att hända innanför nästa dörr. Det kanske är en person som har ramlat eller har spytt eller någon annan olycka som tar lite längre tid och det är givetvis ingens fel. Men då får vi all skit på oss när vissa vårdtagare gnäller på tiden och idag sa jag ifrån till en av de jobbiga vårdtagarna (då jag kom en kvart för tidigt): Att vi i hemtjänsten har inga bestämda tider, bara "önske-tider" och om du vill att man ska komma prick, då får du allt flytta till äldreboende där du alltid har personal nära dig. Då fick jag som svar att hon/han ville inte diskutera detta mer. Visst ni kanske tycker det var hårt sagt, men så mycket diskussioner vi har haft med denna person i så många år och olika problem som växer på varandra och blir till en salig blandning är det svårt att få tyst på. Man måste få säga stopp ibland. (Övriga i personalen tyckte jag gjorde rätt! STOLT)

Men varför ska dessa människor fortsätta med detta eländiga tjat om tider? Vi, personalen, har sagt att vi kan komma en viss tid om du ska till doktorn eller något annat viktigt, men inte varje dag. Vad händer med de andra vårdtagarna som är snälla och sitter och väntar på deras tur och inte säger ett pip?

Men jag ser det så om vi ska få dessa vårdtagarna att ändra på sig så måste bedömnings handläggaren ge en tydlig grund på vad vårdtagarna behöver för hjälp, inte ge dom allt de pekar på, utan vara bestämd och sätt upp ramar om vad som är bestämt punkt slut! Sen får vi i personal vara mer bestämda och stå på oss, så vi inte gör arbete vi inte ska behöva göra, för då börjar det om!!

2 kommentarer:

  1. Intressant det du skriver... har en hemtenta som ska vara inne nästa torsdag, och den går ut på att vi ska vara just biståndshandläggare och göra en utredning på ett fall som vi fått tilldelat oss. Då är det en pensionär, Gerda 86, som ansöker om hemtjänst. Vi ska göra en utredning och besluta om hon ska få det hon önskar beviljat. Blev lite chockad när jag läste ditt inlägg för det är ju det jag jobbar med just nu, haha =) Men jag ska inte ge henne allt hon pekar på, det lovar jag =) Hehe. Kram!

    SvaraRadera
  2. Men det är grymt viktigt när man är biståndshandläggare att man är bestämd och sätter ramar runt om, som jag skrivit.
    Hör av dig till mig om du vill veta hur våran allra bästa bistånghandläggare är (som är sjukskriven och nu är det kaos här)!!

    SvaraRadera